Nollapelillä kliininen voitto

20.4.2018

Pallo-Iirot puolusti tänään erittäin tiiviisti ja piti FC Inter2:n pois pahoilta maalipaikoilta. Vaikka pallollinen peli jätti paljon vielä parannettavaa, niin kotijoukkueelle ansaittu voitto ja melko tyylipuhtaalla esityksellä. 395-päinen yleisö ei todistanut tänään mitään ilotulitusta, mutta näki kotijoukkueelta esityksen, joka ei jättänyt voittajasta mitään epäselvyyttä.

FC Inter2 on mielenkiintoinen vastustaja sillä joukkueen kokoonpano voi vaihdella ottelujen välillä suurestikin. Turkulaisilla on käytössään tarpeen vaatiessa erittäin laaja rinki FC Inter2:n sekä seuran juniorijoukkueiden pelaajia. Tänään mukana oli myös emoseurasta Veikkausliigajoukkue FC Interin kanssa sopimuksen tehnyt nuori Elias Mastokangas.

Juuri Mastokangas olikin sinipaitojen väkevin pelaaja tänään aiheuttaen nopeudellaan ja toisaalta pallovarmuudellaan muutamia hässäköitä Pallo-Iirojen boksissa. Melko hyvin kuitenkin nuori lupaus pidettiin pois pahanteosta.

Pallo-Iirojen peli oli tänään melko hyvää ensimmäisen puoliajan, vaikka pallolinen peli jätti vielä paljon toivomisen varaa. Toisaalta kotijoukkue pelasi ottelun lopun erittäin hyvin ja sai vaihdoillaan tyrehdytettyä vastustajan kirinpoikasen heti alkuunsa.

Pallo-Iirot siirtyi 1-0 johtoon kun tänään avaukseen noussut Miika Pertola sai hyvän paineen jälkeen pallon boksiin. Pertola kääntyi ja tälläsi pallon vastustamattomasti ohi Interin maalilla aloittaneen Olli Kumpulaisen.

Aivan ensimmäisillä minuuteilla FC Inter2 sai kuitenkin ennakkoluulottomalla pelillään ja hyvällä liikkeellään Iirojen syöttöpelin takkuamaan eikä keltapaidat päässeet iskemään tuttuun tyyliin kovaa painetta vastustajan alueelle.

Johtomaalia ehdittiin myhäillä tyytyväisinä vain kymmenisen minuuttia kun Iirot iski toistamiseen. Tänään erittäin hanakasti ratkaisuja hakenut Emenike päätti koittaa vasuriaan kaukaa ja kovaa lähtenyt veto otti ikävän pompun juuri ennen maalivahti Pakkalaa. Pallo painui tolpan kautta sisään hieman yllättäen. Samassa tilanteessa Kumpulainen loukkasi käteään ja tilanteeseen vaadittiin ambulanssin apua.

Pallo-Iiroilla oli ensimmäisellä puoliajalla vielä paikkoja lisätä johtoa kun Mikael Lahtivuori ampui hyvän juoksun seurauksena tolppaan ja jatkopalloon Emenike pääsi yrittämään tyhjiin, mutta veto meni yli.

Vieraiden paras paikka syntyi Elias Mastokankaan ja Wille Öhmanin yhteistyöstä kun vaarallinen pallo toimitettiin Pallo-Iirojen maalille, mutta lopulta toppariparina tänään varmasti pelanneet Eetu Setänen ja Aleksi Pihlainen hoitivat pallon pois.

Tänään nollapelin pelannut Henri Saarinen ei joutunut torjuntatöihin kuin toisella puoliajalla hyvään katkoon, mutta aivan ottelun loppupuoliskolla vastustajan pelaaja pääsi 20 metristä vetämään eikä pallo paljoa yli mennyt. Tätä ennen muun muassa sisääntulleella Roope Virtasella oli paikka nokikkain maalivahti Valon Gerxhalijan kanssa. Virtasen sisääntulo oli pirteä ja mies sai haastoillaan sekaannusta aikaiseksi FC Interin puolustuksessa.

"Hyvä voitto, nolla omiin"

Ottelun tauottua Pallo-Iirojen valmentaja Sami Vahannon kasvoilta paistoi tyytyväisyys. Vaikka pallollinen peli ei vieläkään ollut parasta mahdollista, niin melko selvä voitto ja yhtenäinen puolustuspelaaminen tyydytti monivuotista valmentajaa.

- Ehdottomasti hyvä voitto. Nolla maalia omiin eikä vastustaja juuri maalipaikoille päässyt. Se on todella tärkeää, että pelaamme tiiviisti ja yhtenäisinä, Vahanto kehui joukkuettaan.

- Pallollisessa pelissä pystymme paljon parantamaan sillä otimme usein kosketuksia ennen syöttöjä, jotka hidastivat pelaamistamme. Sen lisäksi tuli edelleen ihan puhtaita harhasyöttöjä. Näissä meillä on vielä parannettavaa. Pystymme pelaamaan nopeammin.

- Tästä on kuitenkin erittäin hyvä jatkaa kohti seuraavaa peliä ja viime kauteen verrattuna olemme nyt hyvissä asemissa. Yksilöistä voisi nostaa esiin Joonas Manzon, joka pelasi tänään parhaan pelinsä meillä. Sellaista työtä mikä ei välttämättä suoraan näy katsomoon, mutta oli aktiivinen ja hänen syötöt löysivät tänään omat pelaajat kiitettävästi, Vahanto päättää.

Pallo-Iirojen valmennus vaihtoi toisella puoliajalla Topias Silvennoisen kentälle Miika Pertolan tilalle. Roope Virtanen korvasi Mikael Lahtivuoren ja Jussi Aalto viimeisen kympin aikana Joonas Manzon. Vaihdot onnistuivat ja Iirot sai ottelun lopun pelattua kontrolloiden palloa.

Pallo-Iirot pelaa seuraavaksi ensi viikon perjantaina Turussa ÅIFK:n vieraana. Seuraava kotiottelu on lauantaina 5.5. kun Alsecco stadionille saapuu sarjan yksi ennakkosuosikeista eli FC Åland.

Kiitämme runsaslukuista yleisöä!

Ottelun tilastot täältä.