Pallo-Iirot liikuttaa koululaisia

19.12.2017

Pallo-Iirot on kuluneen syksyn ja talven aikana liikuttanut koululaisia liikuntakerhoissa Rauman eri alakouluissa.

Liikuntakerhot ovat olleet seuran omia tai Lasten liikkeen järjestämiä, Rauman seurojen kanssa vedettyjä yhteiskerhoja.  Omia kerhoja Pallo-Iirolla on tällä hetkellä neljässä eri koulussa ja seurojen yhteiskerhoja viidessä eri koulussa.

Lasten liike on Olympiakomitean mahdollistama seurojen yhteiskerhotoiminta, jossa syksyn aikana oli mukana Pallo-Iirojen lisäksi SalBa, Rauman Dansseor, Fera, Rauman seudun ampujat ja Rauman naisvoimistelijat. Seurojen yhteiskerhoissa toimintaa on 3-6 luokkalaisille oppilaille. Seurojen yhteiskerhotoiminta jatkuu ensi vuonna ja  mukana on uusia kouluja sekä uusia Rauman seuroja liikuttamassa koululaisia.

Liikuntakerhoja järjestetään kouluissa kerran viikossa iltapäivisin koulun jälkeen tai aamulla ennen koulupäivän alkua. Parhaimmillaan tunneilla on ollut 32 koululaista liikkumassa. Seuran omat kerhot ovat suunnattu 1-6 luokkalaisille oppilaille.

Liikuntakerhot ovat monipuolista yhteisliikuntaa, jossa pyritään tarjoamaan jokaiselle jotakin. Tunnit pidetään koulun tiloissa kuten ministadionilla, koulun pihalla tai liikuntasalissa. Kerhojen pituus on yleensä 60 minuuttia ja sisältö riippuu tunnin aiheesta. Tunnin aiheen mukaan pelataan alkuleikki, harjoitteita ja pelejä sekä leikkejä sovelletuin säännöin. Tunneilla pelaillaan yhdessä esimerkiksi erilaisia pallopelejä tai hippaleikkejä. Liikuntakerhot voidaan räätälöidä koulujen ja oppilaiden mieltymyksen mukaan ryhmälle sopiviksi. Jokainen kerholainen on varmasti oppinut uuden pelin, leikin tai vähintään saanut punaiset posket ja hikeä pintaan tunneilla.