"Ei tämä katastrofi ollut"

2.12.2017

Pallo-Iirot avasi harjoituskauden tasapelillä Ilves2:ta vastaan. Kotijoukkue oli pitkään ottelussa kontrollissa lukuun ottamatta Ilveksen lyhyitä painostusjaksoja. Ottelun viimeinen vartti meni kuitenkin vieraiden komennossa. Pallo-Iirojen maalin viimeisteli Jussi Aalto vapaapotkusta.

Kotijoukkue lähti otteluun sikäli haastavista asetelmista, että poissa kokoonpanosta olivat Eetu Kaipio, Eetu Setänen, Miika Pertola, Juho Nurmi ja myös vaihtopenkille mukaan tullut Roope Virtanenkaan ei pystynyt pelaamaan.

Pallo-Iirojen vaihtomiehistö koostui tänään Jere Niirasesta, Martti Ojalasta, Eetu Snickeristä ja maalivahti Henri Saarisesta. Tämä alkoi ottelun loppupuolella raumalaisten otteista näkymään kun väsymys alkoi painamaan jaloissa.

Vastustaja Ilves2 taas koostui nuorista pelaajista. Viime kaudella joukkue sijoittui Tampereen Kolmosessa kolmanneksi ja nuorten SM-sarjassa neljänneksi. Vastassa oli siis iskukyinen ja laadukas joukkue.

Iirot aloitti ottelun vahvasti ja kontrolloi pelivälinettä sekä peliä. Kummankin joukkueen pakka pysyi kuitenkin sen verran tiiviinä ettei hyville maalipaikoille ollut asiaa. Iirojen paras tilanne ottelun alussa syntyi Aleksi Toivoselle, joka pelattiin upealla syötöllä vapaaksi boksiin. Toivonen yritti hyvästä vetopaikasta kuitenkin epäitsekkäästi jakaa palloa ja tähän Ilves-puolustus pääsi väliin.

Reilun kahdenkymmenen minuutin kohdalla kotijoukkue rakensi seuraavan paikkansa kun Jussi Aalto prässäsi pallon itselleen ja antoi Juuso Snickerille hyvän syötön boksiin. Snicker kääntyi räväkästi, mutta tukijalka petti liukkaalla alustalla. Veto jäi voimattomaksi ja tämän Ilves-vahti koppasi varmasti.

Aalto oli hieman myöhemmin hyvin lähellä myös vapauttaa Snickerin läpiajoon, mutta tässäkin tilanteessa Ilves-linja oli hyvin hereillä. Ottelun 33 minuutilla Iirojen johtoasema näytti jo varmalta 40-päisen yleisön iloksi  kun suunnitellun kulmakuvion jälkeen vahvan ottelun vasempana laitapuolustajana pelannut Aleksi Pihlainen pääsi puskemaan läheltä. Pihlaisen epäonneksi pusku suuntautui suoraan Ilves-vahdin syliin.

Kliseinen totuus kun et itse tee, niin vastustaja tekee mielellään. Miltei seuraavasta tilanteesta kotijoukkueen virheestä Ilves käänsi pelin nopeasti ja numero 88 pääsi laidasta läpi. Upea sijoitus aivan maalin takanurkkaan ei jättänyt maalissa aloittaneelle Panu Eramalle mahdollisuuksia torjuntaan.

Pallo-Iirot sai maalista lisää virtaa peliinsä. Aikaisemmin ensimmäisellä puoliskolla vapaapotkun parkkipaikalle ampunut Jussi Aalto ei erehtynyt toista kertaa ja pallo löytyi maalista puoliajan viimeisellä minuutilla.

"Hyvä ensimmäinen puoliaika ja toisen alku"

Pallo-Iirojen tuore päävalmentaja Akusti Salonen oli kohtuullisen tyytyväinen näkemäänsä.

- Ensimmäinen puoliaika oli meiltä oikein hyvä. Mielestäni hallitsimme peliä tuonne 70 minuutille asti, mutta sitten Ilves kieltämättä otti peliä haltuunsa. Loppu oli selviytymistä, Salonen pohti pelin jälkeen.

- Toisaalta emme saaneet kapean vaihtopenkin myötä yhtä paljoa tuoretta voimaa kentälle. Ensimmäiseksi peliksi tämä oli kuitenkin hyvä, ei tämä katastrofi ollut, vaan pelissä oli paljon hyviä elementtejä nähtävissä. Toki tässä paljon on vielä matkaa kuten pitääkin, Salonen naurahtaa.

Toisella puoliajalla kumpikaan joukkue ei enää kyennyt maaleja tekemään, mutta kaksi läpiajoa nähtiin. Ensimmäisen toisella puoliajalla vaihdosta kentälle tullut tuore Iirot-vahti Henri Saarinen torjui upeasti vastaantulemalla. Äänekkäästi tänään puolustusta ohjannut Saarinen pääsi muutenkin ottelusta puhtain paperein.

Myös Eetu Snicker pääsi nauttimaan Jussi Aallon tarjoilusta kun nuori pelimies tikkasi ottelun viimeisillä minuuteilla läpiajoon. Yritys oli hyvä, mutta Ilves-vahti sai estettyä pallon menemästä jalkojen välistä verkon perukoille.

Pallo-Iirot vaihtoi toiselle puoliajalle maalivahtien lisäksi Jere Niirasen Mikael Nurmen tilalle. Martti Ojala taas korvasi Nico Rinteen reilun tunnin kohdalla ja Eetu Snicker Aleksi Pihlaisen 72 minuutilla. Mikael Nurmi palasi vielä kentälle kun Juuso Snickerin pohje kramppasi ottelun viimeisen kympin aikana.

Yksilöistä Akusti Salonen nosti muutaman nimen esiin.

- Topparipari Valtteri Veijanen ja Aake Rapala pelasivat hyvän ottelun. Lisäksi puolustuslinjasta Aleksi Pihlainen oli erinomainen. Konsta Siivoselta myös vahva peli keskikentällä, voitti kaksinkamppailuja ja liikkui hyvin, Salonen päättää.

Pallo-Iirot harjoittelee vielä muutaman viikon ennen joulutaukoa. Seuraava harjoitusottelu on tammikuun 13. päivä lauantaina kun Turussa testataan FC Interin A-junioreiden pelikunto. Ottelu alkaa klo 14.15.