Janiina Jalosesta tyttöjoukkueiden valmennuspäällikkö!

24.11.2017

Janiina Jalonen on innoissaan uudesta valmennuspäällikön pestistään.
Uudella valmennuspäälliköllä on takanaan parisenkymmentä vuotta jalkapalloilijana, joten homma on tuttua.

Tehostaakseen ja kehittääkseen tyttöpelaajien valmennusta, on Pallo-Iirot perustanut uutena toimenkuvana valmennuspäällikön pestin tyttöjoukkueita varten. Valmennuspäälliköksi tulee Janiina Jalonen, joka on vuosien saatossa tullut monelle tutuksi sekä pelaajana että valmentajana.

Seuran tulevaisuuden tavoitteena on lisätä tyttöjoukkueiden kilpailullisuutta.

- Seuran yhtenä strategian tavoitteena on, että Pallo-Iirojen naisjoukkue pelaa tulevaisuudessa Ykkösessä ja tämä vaatii että Rauman alueen tyttöjenpelaajaputki kehittyy, Pallo-Iirojen junioripäällikkö Pasi Lehtonen kertoo.

Pallo-Iirojen junioripäällikkö Pasi Lehtonen kertoo, että seuran tavoiteena on seuraavien kolmen vuoden aikana kehittää tyttöjen pelaajaputkea.

- Tästä syystä tytöille päätettiin nimetä oma valmennuspäällikkö, joka on kiinteästi mukana joukkueiden arjessa. Valmennuspäällikkö huolehtii, että jokaisessa joukkueessa harjoittelu on määrällisesti ja sisällöllisesti laadukasta.

Valmennuksen sisältöä Janiina Jalonen lähtee suunnittelemaan yhdessä poikien valmennuspäällikön Kimmo Hörkön kanssa.

Aluksi uutta pestiä hoidetaan oman toimen ohella, mutta Pasi Lehtosen mukaan seuran tavoitteena on tulevaisuudessa palkata päätoiminen valmennuspäällikkö tytöille.

Janiina Jalosen vastuualueena ovat kaksi nuorinta ikäluokkaa eli G- ja F-tytöt.Pasi Lehtonen vastaa E-B-tyttöjoukkueiden tukemisesta.

Uuden valmennuspäällikön toimenkuvaan kuuluu myös pelaajamäärän kasvattaminen yhdessä seuran harrastekoordinaattori Henni Viljanmaan kanssa. Tarkoituksena että ensi vuonna aloitetaan tyttöjoukkueiden YJ-yhteistyö. YJ-yhteistyöllä tarkoitetaan seurojen välistä yhteistyötä jossa mukana ovat Pallo-Iirojen sateliittiseurat Laitilan Jyske, Uuden Kaupungin Pallokerho, Euran Pallo, FC Rauma ja FC Eurajoki.

Auttamista ja kannustamista

Uudesta tehtävästään Janiina Jalonen on innoissaan.

- On mahtavaa, että seura halusi tytöillekin valmennuspäällikön ja on hienoa, että juuri minut pyydettiin tähän hommaan. Tulen olemaan mahdollisimman paljon mukana joukkueiden toiminnassa, auttamassa, kannustamassa ja luomassa yhtenäistä valmennuslinjaa, hän lupaa.

Monien tyttöjoukkueiden valmentajat ovat uusia ja kokemattomiakin.

- Nyt kun olen valmennuspäällikkönä tässä taustatukena, heillä on mahdollisuus kääntyä minun puoleeni.

Uuden työn myötä hänen viikkonsa alkaa olla ääriään myöten täynnä jalkapalloa.

- Pelaan edelleen edustuksessa ja pelien lisäksi treenit on 2-3 kertaa viikossa. Lisäksi olen koko ajan valmentanut ja parhaimmillaan minulla on ollut kymmenen tapahtumaa viikossa, joten tuttua hommaa tämä on, hän naurahtaa.