Pallo-Iiroille fysiikkavalmentaja

3.11.2017

Pallo-Iirojen uusi fysiikkavalmentaja on itsekin jalkapalloa pitkään pelannut liikunnanopettaja Ville Ketola.

Tulevalla kaudella Pallo-Iirot ryhtyy rakentamaan seuralle myös fyysisen valmennuksen yleiskattavaa linjausta. Seuralle on uutena toimenkuvana perustettu fysiikkavalmentaja, joka valmennuksesta vastaavien toimijoiden kanssa luo seuralle fyysisen harjoittelun opetussisällöt.

Uutena fysiikkavalmentajana aloittaa liikunnanopettaja Ville Ketola. Hän on vastikään muuttanut Raumalle opiskelemaan luokanopettajaksi, ja hänellä on tietämystä erityisesti lasten ja nuorten liikuntakasvatuksesta. Lisäksi jalkapallo on hänelle erittäin tuttu laji.

- Pelasin itse aktiivisesti jalkapalloa seitsemänvuotiaasta aina 18-vuotiaaksi saakka. Valitettavasti jouduin lopettamaan pelaamisen kilpatasolla fyysisten vaivojen takia, hän kertoo.

Liikunnanopinnoissaan hän opiskeli mm. liikuntabiologiaa ja valmentamista. Tämän ansiosta hänellä on vankka perusta erityisesti jalkapalloilijoiden fyysisestä valmennuksesta.

"Voimakeskus" pääosassa

Ville Ketola luettelee pitkän listan niistä asioista, jotka ovat keskeisiä tulevassa valmennuslinjauksessa.

- Pääkohtina ovat tiivistetysti motoristen taitojen kehittäminen, oman kehon hallinta ja liikkuvuuden ylläpitäminen jalkapallon näkökulmasta.

Pelisuoritusten parantamisessa hän korostaa keskivartalon kehittämistä.

- Se on kehon "voimakeskus", joka antaa perustan kehon hallitsemiseksi ja esimerkiksi juoksutekniikalle, hän kuvailee.

Lasten ja nuorten jalkapallovalmennuksessa ei hänen mukaansa ole nopeuteen ja voimaan yleensä kiinnitetty riittävästi huomiota.

- Näitä voidaan harjoitella monipuolisesti jo pienestä pitäen herkkyyskaudet huomioiden.

Vanhempien juniorien valmennukseen astuu ennen pitkään mukaan voimaharjoittelu painojen kanssa. Tässä fysiikkavalmentajan roolina on opettaa oikeita tekniikoita ja suunnitella voimaharjoittelu lajinomaiseksi.

Afrikan kautta Raumalle

Vaikka Ville Ketola on ollut "iirolainen" vasta vähän aikaa, on hän seurannut jo tovin eri joukkueiden harjoituksia. Hän kiittelee, että monet valmentajat tekevät hyviä juttuja jo nyt.

- Tulen itsekin olemaan paljon harjoituksissa mukana jalkauttamassa tätä uutta fyysistä valmennusta. Lähtökohtana on, että saamme kattavan linjauksen rakennettua kahden vuoden aikana. Sen ajan olen jo luvannut sitoutua tähän hommaan.

Hän on innoissaan siitä, että on päässyt mukaan Pallo-Iirojen toimintaan.

- Täällä on erittäin positiivista ja hyvää tekemisen meininkiä ja kunnianhimoa. Lisäksi täällä on jo tehty valtava ja pitkäjänteinen työ valmennuksen kehittämiseksi.

Myös hän itse on tehnyt monipuolisesti ja pitkäjänteisesti työtä. Pallo-Iirojen paidan pukeminen ylle on uusi kokemus, mutta sellaisia Villellä on ollut aikaisemminkin.

- Lähdin valmistumisen jälkeen pariksi vuodeksi Afrikkaan opettajaksi. Valmensin samalla siellä yhtä juniorijoukkuetta, hän paljastaa.