Nappulaliigan valmentajaesittelyt: Jasper Ahonen

21.8.2017

Pallo-Iirojen tavoitteena on esitellä kesän aikana kaikki Nappulaliigavalmentajat.Yhdeksäntenä vuorossa on Jasper Ahonen, joka pelaa seuran B-juniorijoukkueessa.

Yhdeksäntenä haastatteluvuorossa on 17-vuotias Jasper Ahonen, jolta löytyy myös paljon pelaajakokemusta Pallo-Iirojen juniori-ikäluokista. Jasper valmentaa Nappulaliigassa Liverpool Nappuloita. Lisäksi hän toimii apuvalmentajana 2010-syntyneiden poikien ikäkausijoukkueessa. Jasperin vastuulla on myös 12-15-vuotiaiden peliporukan vetäjänä.

Mikä on oma jalkapallotaustasi?

Aloitin aikanani jalkapallon juuri Nappulaliigassa, muistaakseni Arsenal mineissä. Nappulaliigan jälkeen siirryin pelaamaan seuran 2000-ikäluokan ikäkausijoukkueeseen. Nykyään pelaan B-junioreissa.

Miksi hait kesätöihin Pallo-Iiroille?

Jalkapallo on mielestäni erittäin kiinnostava laji ja tykkään tehdä töitä lasten parissa, joten tässä kesätyössä pystyin yhdistämään molemmat asiat, jotka minua kiinnostaa. Mielestäni minulla on myös paljon annettavaa lapsille ja haluan auttaa heitä tosissaan kehittymään jalkapallossa. Olin myös viime vuonna samassa hommassa ja minulle jäi siitä positiiviset fiilikset, joten hain tänä vuonna uudelleen.

Mitkä ovat mielestäsi omat vahvuutesi valmentajana?

Olen mielestäni hyvä pitämään ryhmän kasassa ja pystyn pitämään hyvän ryhmähengen yllä. Minulla on myös pitkä jalkapallotausta ja koen, että minulla on siitä hyötyä valmennuksessa. Mielestäni vahvuuksiini kuuluu myös tekniikan opettaminen lapsille.

Entä kehityskohteet?

Minusta tuntuu, että heittäydyn välillä liikaa lasten tasolle, jolloin treenaaminen voi muuttua liikaa hauskanpidoksi eikä opetussisältöihin sitä varten päästä paneutumaan tarpeeksi. Lisäksi tekniikan ohella minun pitäisi kiinnittää enemmän huomioita pelillisiin asioihin ja pelissä valmentamiseen.

Onko sinulla tavoitteita valmentajana pidemmällä aikavälillä?

Olen toiminut valmentajana vielä kohtuu lyhyen ajan, joten on vaikeaa ajatella vielä tulevaisuutta valmentajana, sillä pelaan vielä itsekkin. Uskon kuitenkin jatkavani valmentamista mahdollisuuksien mukaan. Olisi varmasti mukavaa toimia tulevaisuudessa jonkun ikäluokan vastuuvalmentajana, mutta sen aika ei ole vielä.

Mikä on sinun tavoitteesi tälle kesälle?

Tavoitteeni on antaa lapsille hauska harrastus, jossa on mukava käydä ja samalla pyrin opettamaan mahdollisimman hyvin lajitaitoja. Olisi myös erittäin hienoa saada joitakin pelaajia innostumaan niin paljon, että he menisivät mukaan ikäkausitoimintaan. Tämän lisäksi pyrin myös itse kehittymään valmentajana, koska se tuo uusia näkökulmia pelinymmärtämiseen myös pelaajana ja uskon sen olevan hyödyllistä oman pelaamiseni parantamiseen!