Kalavelat kuitattiin kovan taistelun jälkeen - Jussi Aallolle debyytissä hattutemppu

20.7.2017

TPK:n ja Pallo-Iirojen välinen kohtaaminen oli kova taistelu pisteistä. Kotijoukkue nousi Joosu Hertsin puskulla 1-0 johtoon, mutta Pallo-Iirojen tuore vahvistus Jussi Aalto varmisti hattutempullaan voiton raumalaisille.

Pallo-Iirojen peli aaltoili koko ottelun ajan ja hyvää jaksoa seurasi heikompi vaihe. Tähän vaikutti myös hyvin ja työteliäästi pelannut kotijoukkue Turun Pallokerho, jolla oli omat jaksonsa ottelussa.

Pallo-Iirot aloitti ottelun vahvasti, vaikka otteissa näkyi kuukauden tauko. Syötöt eivät napsuneet toivotulla tavalla omille, vaikka välillä keltapaidoilta nähtiin upeitakin syöttökombinaatioita.

TPK toteutti omaa pelitapaansa hyvin. Joukkue puolusti kurinalaisesti ja katkon saadessaan lähti nopeasti vastaan. Toisella puoliajalla TPK hyödynsi erityisesti laitoja, jonka kautta joukkue sai rakennettua vaarallisia paikkoja Pallo-Iirojen boksiin. TPK-kärki Jyri Sundin oli erityisen hyvällä pelipäällä ja voitti lukuisia kaksintaisteluja.

- Olen tyytyväinen tulokseen siihen nähden, että meillä oli ottelussa yksi ehjä vartti ensimmäisen puoliajan lopussa. Toki on ymmärrettävää, että kuukauden tauko näkyy pelaamisessa, mutta meiltä puuttui henkeä ottelun alussa. Olimme liian hiljaisia ja oletimme asioita tapahtuvan ja vastustaja taas oli hyvällä ilmeellä pelissä, päävalmentaja Kimmo Hörkkö pohti pelin jälkeen.

- Toisella puoliajalla meillä oli paikkoja iskeä lisämaalit, mutta toisaalta hyökkäyspelaamisemme ei ollut samalla tasolla mitä ensimmäisellä puoliskolla.

Pallo-Iiroilla oli huomattavasti kotijoukkuetta enemmän maalipaikkoja, mutta pelillisesti ottelu oli kohtuullisen tasainen.

TPK aloitti maalinteon kun vaarallisen keskityksen jälkitilanteesta Joosu Hertsi pääsi puskemaan pallon maalin takanurkkaan. Iirot-vahti Panu Erama venytti hyvin pallon perään, mutta ei ehtinyt torjuntaan.

Positiivista oli, että Pallo-Iirot maalista juurikaan hätkähtänyt, vaan sai luotua hyvän jakson, jonka seurauksena Jussi Aalto viimeisteli kaksi maalia. Tasoitusmaali syntyi pitkän painostuksen jälkeen kun TPK ei saanut pelattua "Gerun" jalkaa pois. Tarkka kuti lähti vasemmalla jalalla tolpan kautta sisään. Tänään hyvin pelanneelle Otto Sjöströmille ei jäänyt mahdollisuutta torjua palloa.

Neljä minuuttia tasoituksesta Aalto siirsi vapaapotkusta vierailijat johtoon. Aivan boksin kulmasta lähtenyt vapaapotku kiersi muurin ohi TPK:n maalin etukulmasta sisään.

Toinen puoliaika kovaa taistelupalloa

Pallo-Iirot jatkoi siitä mihin ensimmäisellä puoliajalla jäi. Keltapaidoilla oli muutama hyvä tilanne lisätä johtoa ja syöttöpeliin alkoi löytyä varmuutta. Juho Patola oli kertaalleen läpi ja laidasta hyviä nousuja tehneelle Stanley Ukwuomalla oli omat mahdollisuutensa.

Pallo-Iirot vaihtoi puoliajalla Juho Torkkelin ja Miika Pertolan kentälle.Tilaa tekivät Topias Silvennoinen ja Mikael Nurmi. Vaihtojen kautta Jussi Aalto siirtyi kärkeen ja Juho Patola laitaan. Miika Pertola taas otti kymppipaikan haltuunsa.

TPK sai kuitenkin puoliajan edetessä peliä paremmin haltuunsa. Toisella puoliajalla joukkueen taktiikka oli selkeä: palloa maalille ja irtopalloihin kovaa kiinni. Tästä osoituksena kotijoukkueen kymmenisen kulmaa.

TPK:lla oli hyvä paikka tasoittaa ottelu kun viimeisen vartin aikana keskitys pallo löysi vapaana olleen pelaajan takatolpalta. Mikko Valtasen upea venytys esti maalin synnyn. TPK sai luotua vielä painetta Pallo-Iirojen puoliskolle useilla keskityksillään, mutta maaliin asti valkopaidat eivät saaneet palloa toimitettua.

Valmennusjohto vaihtoi toisella puoliajalla kentälle vielä Konsta Siivosen ja Aake Rapalan sekä Aleksi Toivosen. Tilaa tekivät Stanley Ukwuoma, Juho Patola ja Mikko Valtanen. Konsta Siivoselle avautui vastahyökkäyksestä paikka lisätä johtoa, mutta keskikenttäpelaaja haki epäitsekkäästi vielä Aallolle hattutemppua. Harmittavasti syöttö karkasi ohitse.

Myös Toivonen väläytteli oikeaa jalkaansa kun laidasta keskelle leikanneen "Aksun" veto sujahti vain hieman ohi TPK-maalin.

Peli ratkesi lopullisesti lisäajan kolmannella minuutilla kun koko joukkueen voimin hyökänneen TPK:n pakka aukesi ja Jussi Aallolla oli koko kenttä tyhjänä rynniessään läpiajoon. Lopulta Aalto nosti pallon hallitusti yli maalivahdin ja Pallo-Iirot sai kalavelkansa haettua. Helpolla pisteitä ei kuitenkaan tullut ja TPK tulee varmasti vielä aiheuttamaan sarjassa harmaita hiuksia vastustajilleen.

Pallo-Iiroille kuitenkin tärkeät pisteet ja pelit jatkuvat ensi viikon perjantaina todellisessa klassikossa: Pitsiyön spesiaalia Alsecco stadionilla Maskun Palloseuraa vastaan.

Pallo-Iirot TV tarjoilee ottelun koosteen päävalmentaja Kimmo Hörkön haastattelulla täältä.

Tervetuloa yhteen kauden kohokohdista ensi viikon perjantaina!