Juho-Matti Pösö miesten edustusjoukkueen maalivahtivalmentajaksi

19.7.2017

Juho-Matti Pösö

23-vuotias Juho-Matti Pösö aloitti heinäkuussa Pallo-Iirojen miesten edustusjoukkueen maalivahtivalmentajana. Raumalla Pösö on tunnettu FC Rauman futsalmaalivahtina, mutta mieheltä löytyy kokemusta myös maalivahtivalmennuksesta.

Porista Raumalle kotiutuneen Juho-Matti Pösön tausta on vahvasti porilaisessa jalkapalloilussa.

- Olen Vanhankylän Alun kasvatti (nykyinen FC Ulvila), josta siirryin 13- vuotiaana Musan Salamaan. Pelasin MuSa:ssa 5 vuotta muistaakseni, josta siirryin FC Jazz:iin pelaamaan A-SM sarjaa ja edustuksen kakkosveskariksi samana vuonna kun FC Jazz nousi Ykköseen, Pösö kertaa.

- Tällä hetkellä pelaan MuSa:n kakkosjoukkueessa Nelosta niin paljon kuin paikat vaan antaa myöden. Päätoiminen jalkapallon pelaaminen ja harjoittelu  ei kuitenkaan enää ole mahdollista. Vuonna 2014 minulla meni polvesta eturistiside, kierukat rikki. Yritin kyllä vielä kuntoutuksen jälkeen tulla mukaan, mutta polvi ei kestä jalkapallon pelaamista.

- Futsalia pelaan FC Raumassa. Kolmas vuosi lähtee nyt käyntiin elokuussa ja viimevuoden liigakarsintojen tappiota lähdetään parantamaan eli liigapaikka on hakusessa.

Maalivahtivalmennuksesta Pösölle kertyi kokemusta MuSa:n ajoilta.

- Maalivahtivalmentajana olen ollut Musan Salamassa Juha-Pekka Kallion apuna ja sieltä kipinä silloin syttyi maalivahtivalmennukseen.

Pallo-Iirot on etsinyt miesten edustusjoukkueen arkeen mukaan maalivahtivalmentajaa. Lopulta Pösö löytyi Pallo-Iirojen kilpailujaoston Kasper Nyholmin kautta.

- Nyholmin Kasper soitteli ja kyseli onko innokkuutta ruveta vetämään edustuksen maalivahdeille harjoituksia ja aikalailla samalta istumalta lupasin lähteä mukaan, Pösö naurahtaa.

Alkuun Juho-Matti Pösö vetää muutaman harjoituksen viikossa. Kauden lopussa seura ja Pösö käyvät mennyttä läpi ja keskustelevat jatkosta.

- Valmennuksesta on sovittu, että vedän 1-2 kertaa viikossa edustuksen maalivahdeille harjoitukset ja tämä vuosi katsotaan mitä saan aikaiseksi.  Sitten istutaan alas ja käydään läpi onko seura tyytyväinen tekemääni työhön ja katsotaan jatketaanko vielä ensi vuonna.

- Hyvillä fiiliksillä olen päässyt porukkaan mukaan mitä nyt viikon olen tässä nyt ehtinyt olemaan mukana. Valmennettavat ovat ainakin olleet tyytyväisiä harjoituksiin. Kumpikin vaikuttavaa hyviltä ja molemmilla on halu oppia ja keskustella eri tilanteista, Juho-Matti kehaisee.

Jatkosta keskutellaan myöhemmin, mutta nopealla aikataululla mukaan lähteneellä Pösöllä on kiinnostusta enemmänkin johtamaan maalivahtien valmennusta.

- Maalivahtivalmennus kiinnostaa päivä päivältä enemmän. Jatko on täysin vielä auki, mutta minua kiinnostaa kyllä, Pösö päättää.

Pallo-Iirot toivottaa Juho-Matin tervetulleeksi mukaan joukkueeseen!