Pallo-Iirot voittamattomalle saarelle

9.6.2017

FC Åland - Pallo-Iirot

Raumalaisjoukkueella on edessään kauden kovin haaste tähän mennessä kun Ahvenanmaalla pisteistä taistelemaan asettuu kotonaan voittamaton FC Åland. Kakkosesta viime kauden päätteeksi tippunut ahvenanmaalaisjoukkue johti pitkään sarjaa, mutta viime kierroksella Maskun Palloseuraa vastaan joukkue päästi kauden ensimmäiset maalinsa omiin häviten 3-0.

FC Ålandin maaliero ennen viime kierroksen Masku-ottelua oli mykistävä 18-0, mutta Taponkedolla sinipaitojen taika murtui ja MaPS otti riemukkaan voiton. Ahvenanmaalaiset ovat pelanneet kahdeksasta ottelustaan peräti viisi vieraissa, joten Pallo-Iirot on vasta kauden neljäs vastustaja kotikentällä.

Tähän astiset kotiottelut ovat olleet JyTy:ä, FC Boda:a ja TPK:ta vastaan. Pisteet 7 kpl maalisuhteen näyttäessä komeaa 8-0.

FC Ålandin pelaajista useammalla on kokemusta Veikkausliigasta ja joukkueesta löytyy muutenkin korkeammalla pelanneista koostuva rutinoitunut pelaajarinki.

Kotijoukkueen parhaat maalintekijät ovat Rezgar Amani ja Ted Göstas viidellä ja neljällä maalillaan. Kolme kertaa maalipuiden väliin ovat osuneet Jeremiah Helen ja Johannes Nordström. Huomattavaa on, että Rezgar Amani on pelannut FC Ålandissa kolme ottelua, joissa viisi maalia on syntynyt. Amani kuuluukin Veikkausliigassa pelaavan hallitsevan suomenmestarin IFK Mariehamnin rinkiin, jossa on kuluvallakin kaudella pelannut.

Mukana on myös IFK:n ringissä mukana oleva brittimaalivahti Graig Wight.

Pallo-Iirot taas on pelannut erityisen vahvasti vieraskentällä. Kertaakaan keltapaidat eivät ole vielä tappiota kokeneet. Kotikentällä Pallo-Iirot otti ensimmäisen kotivoittonsa viime kierroksella kun tärkeässä paikallisottelussa kaatui sarjakolmonen ToVe 4-0 (2-0).

Raumalaisten kannalta hyvä asia on, että otteet ovat olleet nousujohteisia. Myös hyökkäyspäässä on alkanut tapahtua ja Juho Patola sekä Stanley Ukwuoma ovat kummatkin pelikunnossa lauantaina. Iirojen paras maalintekijä löytyy kuitenkin keskikentältä: Länsi-Suomen piirin toukokuun pelaajaksi valittu Eetu Kaipio on iskenyt erikoistilanteista peräti viisi maalia jo. Juho Patola alkaa pikkuhiljaa päästä vireeseen, josta osoituksena Pallo-Iirojen kaikkien aikojen maalitykillä on osoittaa neljä maalia.

Roope Virtanen on kaudella tehnyt kolme maalia ja Stanley Ukwuoma sekä Topias Silvennoinen kaksi maalia mieheen.

Luvassa on siis erittäin kova ottelu kokenutta joukkuetta vastaan.

"FC Åland pelaa riskittömästi"

Pallo-Iirojen otteet pelikentällä ovat olleet nousujohteisia. Myös terveystilanne on parempaan päin sillä etenkin hyökkäyspään pelaajat alkavat olemaan täydessä pelikunnossa.

- Pelillisesti ei välttämättä ole ollut parasta mahdollista, mutta tuloksellisesti olemme kyllä pelanneet nousujohteisesti. Varmasti hyvä peli tulossa lauantaina, päävalmentaja Kimmo Hörkkö kertoo.

- Todennäköisesti FC Åland perustaa pelinsä varmaan puolustuspelaamiseen ja riskienvälttämiseen. Sitä kautta he pitkään pitivätkin maalinsa varjeltuna.

Pallo-Iirot TV:n ennakkossa äänessä Miika Pertola ja päävalmentaja Kimmo Hörkkö. Katso kattavampi haastattelu täältä.

Pallo-Iirojen terveystilanne on parempaan päin. Sivussa lauantaina ovat Aleksi Pihlainen ja Jouni Tukiainen sekä Juuso Snicker.

- - -

Pallo-Iirojen liveseurantatili Twitterissä välittää tunnelmia miltei reaaliajassa täältä.